DIANE ARBUS PÅ LOUISIANA

Af Lars Movin

DIANE ARBUS PÅ LOUISIANA
eller: GALLERI IMAGE KOM FØRST

Jeg har endnu ikke fået set den store udstilling af den amerikanske fotograf Diane Arbus (1923-1971), som for tiden vises på Louisiana, men jeg håber naturligvis at komme af sted. Udstillingen løber frem til den 31. juli, og mens jeg venter på en mulighed for at tage til Humlebæk, er her to noter vedr. Arbus:

Note 1:

For tiden er jeg ved at læse Randolph Lewis’ monografi om den amerikanske dokumentarist Emile de Antonio (1919-1989) – “Radical Filmmaker in Cold War America” (2000) – og i den er jeg netop (fredag eftermiddag) faldet over følgende passage:

“[Emile] de Antonio also befriended the photographer Diane Arbus. He met her in 1959 through his friend [the editor] Tina Fredericks, who had switched from Vogue to Glamour and then to Ladies’ Home Journal. ‘[Emile de Antonio] knows everybody in the art world,’ Fredericks said as she introduced him to Arbus. De Antonio took Arbus to the New Yorker Theater on Upper West Side to watch a revival of Tod Browning’s ‘Freaks’ (1932), in which a cruel, beautiful circus performer marries a goodhearted midget for his money. This film turned out to have a significant influence on the photographer’s increasingly baroque style and cemented a bond between de Antonio and Arbus, who often dropped by his office to talk.”

At Diane Arbus skulle have ladet sig inspirere af Tod Brownings ‘Freaks’, er aldrig faldet mig ind, men når nu tanken er luftet, lyder det da ikke usandsynligt. Samtidig finder jeg det pudsigt, at den eneste Arbus-bog, jeg har i reolen, er “Magazine Work” (se nede i tråden), altså et udvalg af netop den type kommercielle opgaver, som Arbus blandt andet udførte for nogle af de publikationer, som Tina Fredericks redigerede.

Note 2:

Da jeg i sin tid lavede research til min bog “Allen Ginsberg i Danmark” (2019), der blandt andet handler om Allen Ginsbergs fotoudstilling i Galleri Image hen over årsskiftet 1987/88 (se plakaten nede i tråden), interviewede jeg en række personer med tilknytning til det fine Aarhus-galleri. Og en af de anekdoter, der gik igen i disse samtaler, var historien om, hvordan et lille ikke-kommercielt og kollektivt drevet galleri dengang i slutningen af 70’erne kunne få adgang til at præsentere fotografer, der i dag har status som verdensnavne, simpelthen fordi fotografiet ikke havde den kunstneriske status, det siden har fået. Galleri Image åbnede i november 1977 i Mejlgade i Aarhus, og efter først at have vist en lille håndfuld danske navne – Carsten Langkilde, Poul Erik Veigaard og Tom Krøjer – slog galleriet i april 1978 dørene op for den første Diane Arbus-udstilling i Norden. Og uden for referat fik jeg historier om, hvordan ingen medier dengang interesserede sig en kæft for den sensationelle Arbus-udstilling, sandsynligvis fordi de danske kritikere ikke anede, hvem hun var; og om, hvordan Arbus-billederne flød rundt uden nogen særlige sikkerhedsforanstaltninger og kunne købes for en slik, hvis man var vaks ved havelågen.

Jeg vil gætte på, at det i dag går lidt anderledes for sig på Louisiana, når der er Diana Arbus på programmet!

Herunder ses et af de Diane Arbus-fotografier, som blev vist i Galleri Image i 1978.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s