10 film vi ser frem til i 2019 (Del 1)

‘Dogman’ handler om en hundefrisør, som involveres i en grum mordsag i en forstad til Rom. Filmen er blevet hyldet for hovedrolleindehaveren Marcello Fonte, der tog prisen for bedste mandlige skuespiller på Cannes Film Festival 2018. Instruktøren står tidligere bag den kritikerroste film ‘Gomorra’.

Anna Odell følger op med på mange måder dagsordensættende ’Gensynet’ (Återträffen) med en sindrig udforskning af den mandlige og kvindelige identitet. Selv spiller hun kunstneren, der inviterer skuespilleren, den svenske superstjerne Mikael Persbrandt, til at deltage i en grænseløs leg, hvor de på én gang udleverer og dissekerer hinanden med hjælp fra blandt andre Trine Dyrholm, Sofie Gråbøl, Jens Albinus og Thure Lindhardt, som hver især spiller alter egoer for filmens to hovedpersoner (hvis fælles projekt netop er en film, som i øvrigt også involverer besøg hos psykiateren). ’X & Y’s drilske metalag bidrager bevidst til publikums forvirring, for hvad er fiktion og hvad er virkelighed i Anna Odells narrespil, som i virkeligheden nok er det modsatte: En drabelig konfrontation med vor kønslige identitet og den medieskabte virkelighed, som filmens mange stjerner qua deres metier også må siges at være en del af.

I en labyrint af et twistet manuskript får Christian Petzold, der også selv har instrueret filmen, transformeret os frem og tilbage mellem fortid og nutid, nazismens holocaust og nutidens flygtninge, uden nogensinde at tabe den røde tråd, der løber som en ild i gaderne gennem ’Transit’. Baseret på den tyskjødiske forfatter Anna Seghers’ roman af samme navn fra 1942, skrevet på flugt fra naziregimet, digter Petzold videre i et rigt, filmisk sprog. Filmen lader det elegant være op til tilskueren selv at drage parallel mellem datidens forfølgelse af jøder og andre uønskede i naziregimet og nutidens vækst i nynazistiske bevægelser og antiflygtningebølge. (Erik Jensen, Politiken)

Filmen ‘Lazzaro den lykkelige’ er en blanding af periodedrama, science fiction og samfunds-kommentar i en italiensk fabel om en ung mands ihærdige forsøg på at være et godt menneske i en verden styret af penge. Instruktøren Alice Rohrwacher delte prisen for bedste manus med iranske 3 Faces til Cannes Film Festival 2018.

’Kvinde på krigsstien’ er en intelligent feel-good-film og moden crowdpleaser, der formår at tackle påtrængende globale dagsordener med lige dele humor, drama og musikalitet. Halla er en islandsk kvinde, der erklærer krig mod den industri og de politikere, som truer med at ødelægge hendes land. Hun går radikalt til værks, men så kommer et forældreløst barn ind i ligningen. Halldóra Geirharðsdóttir er en åbenbaring af kvindelig trods, sensualitet og virkelyst, mens den storslåede islandske natur bidrager med sit. Og når musikken bevæger sig ind i billedrammen, spilles der, så englene synger med i det høje. Filmen er med i Biografklub Danmark.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s