Selvindsigt er vejen frem – også for B&O

Af Poul Mikkelsen på LinkedIn

At kunne se sig selv er udgangspunktet for en rigtig strategi

Den helt store fejl er, at fastholde B&O i en rolle som luksus livsstils produkt. Vel at mærke hvad angår den dyre del af sortimentet, der fremstår lettere ’altmodisch’, set med 2020 øjne. Det er blevet sådan i dag, at de klassiske, meget dyre B&O produkter, masterbrandet, næsten er blevet symbolet på reaktivitet og dybt konservative livsholdninger. Denne forståelige, men stædige fastholdelse har ført til et nærmest skizofrent forhold imellem det langt mere dynamiske sub-brand, Play’s produkter og de klassiske B&O produkter..

Set med brandstrategiske øjne vil det ideelle forhold imellem master og sub-brand være to brands i gensidig symbiose. I dette tilfælde et brand med en dyb arv og historie og et innovativt sub-brand (Play), hvor missionen er, at navigere masterbrandet et mere attraktivt sted hen. Til en værdifuld position, der kan bære de høje priser. I stedet ser det ud til at Masterbrand og Sub-brand hæmmer hinanden. Der er gået for lang tid. Masterbrandet hænger i en fortidig selvforståelse af at være et luksus- livsstilsprodukt, fremfor at dyrke og tænke sit design på linie med møbler. Kun møbeldesign, hvor funktionen er sekundær i forhold til design kvaliteten, kan i dag bære priser i den størrelsesorden. Et B&O TV koster i dag en anelse mere end en Fritz Hansen æggestol.

Man trænger måske i Struer til en erkendelse på niveau med den, som Lego gjorde sig for år tilbage. Resultatet af Legos erkendelser omkring børns leg, vendte forretningen radikalt, og vendte en milliard tilbagegang til en næsten 5 milliarder fremgang på ganske få år. Rammer man markedet rigtigt med de rigtige varer, er en sådan fremgang om end i mindre skala ikke usandsynlig.

Det virker som om B&O ikke alene har svært ved at se og forstå sig selv, de er også helt ude af sync med moderne forbrugere.

Løsningen kan være enkel og temmelig radikal.

Luk eller sælg hele den traditionelle del. Produkterne er ude af takt. Såvel æstetisk, som prismæssigt. Luk også den kæmpe fabriksenhed i Struer, hvis eneste formål er at kunne lave små huller i aluminiumsplader. Det fastholder bare produkterne i et stereotypt designsprog, som tiden løber fra på et tidspunkt. Brug ressourcerne på design af Play produkter og på at udvikle funktionaliteter og brugerflade.

Sats på lydenheden, men i et Play design univers. Drop B&O som primær brandnavn og gør Play til det nye bærende brandnavn og endorse med B&O. Hvad angår B&O som primær navn, er ’The magic gone’. Det skal i hvertfald bygges op igen.

Flyt produktionen til f.eks.Vietnam og opret en eksekveringsenhed derude, som kan tilsikre kvalitet og implementering af innovationer fremover.

Behold udviklings og særligt designenheden i DK og sæt full power på begge dele. Gå ind i nye kategorier som mobile løsninger: Telefoner, tablets, computere og nye AI løsninger. Men gør det i et joint venture med de bedste fra Sydkorea. Giv Apple modstand på nytænkning, brugervenlighed, design og funktionalitet.

Lav en helt ny kanalstrategi, hvor der højst er et showroom i hver by. Sats på kvalitets retail og e-business.

Det er dog ikke særligt sandsynligt, at B&O tør tænke så radikalt. De har holdt fast for længe. Det vil rumme personlige prestigetab. På mere end en måde minder B&O og Brexit problemstillingerne om hinanden. Magthaverne er forbenede og fra en tid hvor både B&O og Britain var Great. De overhører systematisk koret af klartseende kritikere. Efterhånden har vi set flere direktører hos B&O end regeringsledere under Brexit. Og de har ikke alle være uduelige.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s