Vi har brug for at tale sammen – er forretningsmodellen for online journalistik brudt sammen?

atlantic3

Du har måske oplevet den seneste hede brevveksling mellem online journalist Nate Thayer og online afdelingen af det respekterede amerikanske magasin, The Atlantic. I en nøddeskal, blev Thayer spurgt af en redaktør fra The Atlantic om hun kunne bruge en af hans tekster, som han ville have til at forkorte og redigere. Han ville ikke modtage nogen betaling for indgivelse, men eksponering overfor magasinets store (påstået 13 millioner) publikum. Et rasende blog indlæg af Thayer, en hurtig kontra-erklæring fra Alexis Madrigal i The Atlantic og en lang række hysteriske Tweets senere, kan man blot konludere at hele denne udveksling har bragt det frem i lyset at disse er usikre tider for online journalistik og dens forretningsmodel. Vi er nødt til at tale sammen…

Vores samarbejdspartner VentureVillage har en artikel om konflikten her.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s