Pinkerton

Af Leif Lønsmann

PINKERTON

Den amerikanske flådeofficer B.F. Pinkertons hvide officersjakke hænger klar i Den Jyske Operas skrædderværksted. Om lidt starter den en rejse rundt i Danmark, på kroppen af en af de to tenorer, der på skift vil synge Pinkertons rolle i Puccinis opera ”Madama Butterfly”.

Pinkerton indtager den ikke særligt indtagende rolle i operaen som den amerikanske flådeofficer, der ikke blot erobrer Japan, men også den japanske ”geisha” Cio-Cio-San (Madama Butterfly). For 15-årige Cio-Cio-San udvikler forholdet sig til en uudslukkelig kærlighed, mens flådeofficeren ser det som munterhørmt tidsfordriv, der ophører det øjeblik hans skib tuder afsked i havnen i Nagasaki. 3 år efter vender han tilbage, med sin amerikanske hustru, og opdager at Madama Butterflys kærlighed til ham stadig lever, og at den har kastet et barn af sig. Som skik er, finder han sig forpligtet til at tage barnet fra moderen og bringe det til Amerika. Østen er ikke velegnet for amerikanske fædres børn. Med barnet mister Cio-Cio-San det sidste hun har. Hvordan hun dør, kan du selv se ved at løse billet ti l forestillingen i et teater nær dig: https://jyske-opera.dk/forestillinger/madama-butterfly/

Operaen bygger bl.a. på en roman af Pierre Loti fra 1887. Pierre Loti var selv officer i den franske flåde og ved hvad han taler om. Han opholdt sig selv i Nagasaki i sommeren 1885. Hans krigsskib lå for anker i byen, og til behagelig adspredelse indgik han ægteskab med en geisha, som han havde opsøgt i et af stedets tehuse. Loti havde ikke stor respekt for det japanske folk: ”Ved min afrejse har jeg kun et lidt spotsk smil til overs for dette lille bukkende, bjergsomme og griske folk, som er befængt med nedarvet lattermildhed, medfødt kunstighed og uhelbredelig abekatteagtighed”. Heller ikke hans tilgiftede geisha, Madame Chrysanthème, imponerede ham som menneske. Han skriver om hende, at der aldrig er “foregået noget af betydning hverken i den lille hjerne eller det lille hjerte. Hun er, som alle japanske kvinder, når de har lagt deres dragt kun et ubetydeligt gult væsen med skæve ben og et spinkelt pæreformet bryst”.

Det er svært at lave medrivende opera med en utiltalende førsteelsker. Så Puccini har tilført sin Pinkerton et mere menneskeligt skær. Henrik Monved, som er skribent ved operamagasinet Ascolta, har skrevet en flot og nuanceret artikel om en af operalitteraturens kendteste “bad guys”, som måske i virkeligheden – eller i det mindste i operaen – er i stand til ærligt at elske, føle og såres: https://operaensvenner.dk/bag-om-pinkerton

Hvilken Pinkerton, der de næste måneder iklæder sig den hvide jakke, afsløres når Den Jyske Opera i perioden 4.oktober til 30.november turnerer med Puccinis mesterværk. Køb billet til en scene nær dig på https://jyske-opera.dk/forestillinger/madama-butterfly.

Foto: Den Jyske Opera

Skriv en kommentar