Facebook åbner et helt nyt annoncemarked

FBbrandedcontent

Af Anders Emil Møller

Facebook har netop åbnet for, at sider kan lave statusopdateringer med indhold på vegne af annoncører som såkaldt ‘branded content’. Direkte her i nyhedsfeedet.

Som side-ejer tagger man bare sin kommercielle partner direkte i den enkelte statusopdatering og så får partneren adgang til analyse om, hvordan opslaget klarer sig. Og kan i øvrigt promovere opdateringen yderligere via egen side.

Med denne åbning for tredjepart er der gjort klar til et helt nyt annoncemarked, hvor indehavere af Facebook-sider for alvor kan kapitalisere på deres aktiviteter på det sociale medie – uden at forlade Facebook.

Det er et stærkt incitament til at være aktiv på FB for alle dem, der lever af digitale annoncer. Og det vil formentlig mindske interessen for at lede brugere videre til eksterne sites, der hidtil har været kotume for at få vist annoncer til brugerne.

Om det er godt eller skidt kan være svært at vurdere. FB får en stor opgave med at sikre oplevet relevans hos brugerne, så vi ikke bliver druknet i annoncer. Og annoncørerne skal for alvor til at lære at lave ‘branded content’, nu hvor det skal stå sin prøve ude blandt alt andet content.

Skriv en kommentar